Dette er den printervenlige udgave. Klik her for skærmudgaven. | Luk vindue

Internetkundskaber

På nogle måder er internettet utrolig nemt at lære at bruge. Og på andre er det meget svært. Når I laver en dynamitbog skal I vide hvad jeres modtagere egentlig kan.

 

I kan gøre som med læsningen: Sidde sammen med jeres modtagereelever eller nogle på samme klassetrin og se hvad de gør og hvad de kan.

 

Men I kan også nøjes med at følge nedenstående generelle retningslinier for hvad der er svært og let.

At orientere sig på en side

Det første man skal kunne for at kunne bruge internettet er at læse på en anden måde end man er vant til fra bøgerne. En bog er for det meste bygget op med en tekst der starter i øverste venstre hjørne og fortsætter nedad mod nederste højre hjørne. Der kan også være nogle billeder der illustrer teksten. Når man læser en bog skal man for det meste læse hele teksten fra en ende af.

 

Sådan er det ikke helt med internettet. De fleste sider er bygget op med menuer, flere forskellige tekster, links og billeder, og måske en central tekst. Det betyder at man skal lære andre måder at læse på.

 

Hvis nu en elev fra 3. klasse skulle finde ud af hvordan reglerne for at deltage i MGP var, hvor skulle hun eller han så klikke på Danmarks Radios MGP-forside som ses her til højre?

 

Det var let, ikke? Det er det nu ikke for alle 3. klasser. Og det bliver en del sværere for dem, hvis spørgsmålet er: Hvor har Anne (der vandt MGP2003) skrevet om indspilningen af sin CD? Kan I svare på det? Hvad gør I for at finde ud af det? Prøv at fortælle hinanden hvad I gør. Altså ikke så meget hvor I tror det findes, som hvad I kigger på, hvordan og i hvilken rækkefølge

 

Svar nu på: Hvad skal man kunne for at klikke sig frem til en side på et site?

 

Et svar på det spørgsmål er:

  1. Man skal vide at nogle billeder og tekster fører til andre sider (at de er links).
  2. Man skal kunne forestille sig hvad en kategori indeholder og om den kunne indeholde det man kigger efter.
  3. Man skal kunne overskue billeder og små tekster på siden hurtigt og grundigt - uden hverken at få afledt opmærksomheden eller være for overfladisk (man skal altså faktisk læse teksterne og se billederne - men kun så man kan se om det var det man skal bruge).
  4. Når man har valgt en kategori, skal man kunne afgøre om den side man er kommet til, er den side man søgte, eller om man skal gå tilbage og prøve igen.

 

Hvad betyder det for jeres sider? Diskuter det før I læser et bud på svaret nedenfor.

 

Et bud på hvad det betyder for jeres sider, afhænger jo af hvor gamle jeres modtagere er. Men generelt kan man sige, at:

  1. Jo flere billeder og links, des sværere kan det være at overskue og finde det man skal bruge - og jo mere interessant kan det være for dem der kan.
  2. Jo mere generelle kategorierne er og jo flere sider der henvises til med få kategorier, des sværere er det at forestille sig hvor man skal klikke sig hen.
  3. Så jo yngre man er, des færre veje skal der være hvis man vil lave en side der minder om et register eller et leksikon. Hvis man vil lave en side hvor man kan gå på opdagelse uden nødvendigvis at vide hvad man skal og vil, så kan det labyrintiske jo være rigtig godt også for de yngste.
  4. Det skal fremgå tydeligt på alle sider hvad de handler om, så det er let at se hvad man er kommet til.

 

Det er ikke let altid at huske alle disse ting, men det er smart at tænke over dem når man laver sine sider. Der er jo ikke meget ved at lave en side som modtagerne ikke kan bruge...

Webmaster: Jeppe Bundsgaard
Sidst opdateret: 20-08-2016
Denne sides adresse: www.dynamitbogen.dk/dynamit/undervisning/dynamitbog/
maalgruppe/internetkunnen/index.php